Tuesday, July 12, 2011

050: Winter Trip 2011 (Part 1)

Walaupun baru 10 hari menjauh, tapi hati terasa rindu mahu menjengah blog ini. Rindu untuk mencoret sesuatu. Rindu membaca tulisan sahabat penulis yang lain. Tetapi kekangan waktu membataskan aku.

Aku baru sahaja pulang dari Dunedin, New Zealand. Sebenarnya percutian ini bukanlah benar-benar dikatakan 'holiday'. Kerana aku ada program selama 3 hari di Dunedin, yang menyebabkan aku terpaksa melangkah keluar dari rumah di saat cuti yang sejuk begini. Post sebelum ini sengaja mahu menggembirakan hati sendiri. Tapi memang benar aku main salji di Coronet Peak, Queenstown bersama beberapa orang junior dan sahabat. Sudah tentu junior yang ghairah bermain ski dan snowboard memandangkan ini kali pertama mereka bertemu salji. Aku mahu menjimatkan duit, jadi aku hanya bermain perang salji bersama senior yang juga malas menghabiskan duit.

Terlalu banyak perkara yang mahu dikongsikan. Pengalaman yang sukar dicari ganti. Yang membuatkan aku bersyukur kerana aku memilih untuk mengikuti jaulah ini.
Post ini akan mempunyai beberapa siri. Aku mahu mencatatkan apa yang aku lalui. Untuk bacaan hari kemudian. Mungkin agak bosan untuk kalian.

Hari 1 (2 Julai 2011)
  1. 7 orang sahabat Welly (Wellington) berkumpul kemudian mengambil flight ke Christchurch. Sampai pukul 6 petang dan sudah gelap. Sekarang winter. Waktu siang memang pendek.
  2. Flight ke Queenstown pukul 8 pagi esok. Jadi kami semua tidur di airport Christchurch. Dihalau 2 kali kerana tidur di tempat yang tidak dibenarkan. Betul-betul rasa merempat.
  3. Akhirnya kami tidur di kawasan rehat yang disediakan. Kawasan tersebut kecil manakala manusia yang merempat ramai. Kami tidur menggunakan sleeping bag yang dibawa.
  4. Disebabkan kawasan itu betul-betul sebelah pintu, maka angin sejuk meluru masuk setiap kali pintu itu terbuka. Pakai sleeping bag pun masih menggigil menahan sejuk. Orang ramai yang keluar masuk dengan troli menghasilkan bunyi bising yang sukar membuat kami lelap. Ada pula manusia yang bersembang dengan volume yang maksimum di kawasan sebelah. Aku cuba untuk tidur tapi tak boleh.
  5. Bila aku jenguk kepala keluar dari sleeping bag, seorang lelaki tidur di sebelah kanan aku. Sebelah kiri aku adalah adik-adik yang keletihan yang bersama-sama dari Welly. Aku letak beg besar aku menjadi penghadang antara aku dan lelaki itu. Nasib baik tak sakit jantung tengok lelaki tidur betul-betul depan mata.
  6. Aku hanya tidur selama 1 jam pada malam itu.
Hari 2 (3 Julai 2011)
  1. Flight ke Queenstown. Bila sampai kami disambut oleh sahabat dari Auckland. Terus bergerak ke penginapan.
  2. Jalan-jalan sebentar di Lake Wakatipu. Tak sampai 5 minit jalan kaki dari tempat kami menginap. Subhanallah. Lake Wakatipu sangat cantik.
  3. Kami sempat bertaaruf bersama sahabat Auckland. Kesemuanya perempuan.Ini kali pertama kami bertemu. Kemudian ada games untuk merapatkan ukhwah antara kami.
  4. Walaupun ramai junior yang datang dari Auckland, tapi kesemua mereka bermuka matang. Jauh lebih matang dari aku. Aku pelik. Adakah aku terlalu awet muda? Ehem.
  5. Usai solat dan makan pasta secara berjemaah, kami bertolak ke Puzzling World di Wanaka yang mengambil masa selama 2 jam. Dalam Puzzling World ada maze, dan pelbagai illusion yang menakjubkan. 15 dollars sahaja untuk masuk.
  6. Sebelum itu kami ke Budget Ski Rental untuk menyewa peralatan ski dan snowboard kerana kami akan ke The Remarkable, Coronet Peak pada awal pagi esok. Kalau sewa di The Remarkable lebih mahal. Sewa di sini jauh lebih murah.

Leaning Tower of Wanaka


Apa nama bilik ni aku dah lupa. Nampak tak sebelah kiri tu besar macam giant, yang kanan tu kemetot je. Ada banyak lagi illusion dalam tempat ni.






The breathtaking views of Lake Wakatipu.



Tunggu Part 2 pulak. Kalau nak tunggu lah. Kalau tak tunggu pun aku update je inshaAllah.

3 pendengar:

Puding Karamel said...

wahwahwah
mmg cantik dan best
subahanallah
looking 4wad ^^ part 2

MuNsYi SaMa said...

suka Lake wakatipu. pokok2 dia cantik! :)

safiyyah said...

Puding Karamel & Munsyi,
saya suka pokok dia jugak. dan tempat itu memang sangat cantik. kalau tengok sendiri bertambah-tambah cantik :)