Sunday, July 1, 2012

078: Kerja

Tiba-tiba rindu blog. Sudah terlalu lama tidak menulis. Bukan tiada cerita, tetapi masa yang ada sangat padat dengan pelbagai aktiviti dan kerja.

Alhamdulillah. Itu tandanya masih punya kudrat. Itu tandanya ada kerja. Itu tandanya masa tidak sia-sia.

Sudah sebulan mengajar di sini. Minggu ke-3 sakit tekak. Itu normal, kata cikgu-cikgu lama.

Aku mengajar Tingkatan 1 dan 2. Setakat ini alhamdulillah, tiada pelajar yang perangai tak tentu hala. Yang banyak cakap, yang nakal sikit, yang aktif, yang pasif, yang tersengih tiap masa, itu biasa. Aku seronok melayan kerenah pelajar.

Aku meminta pelajar memberi komen tentang pengajaran aku sepanjang sebulan ini. Alhamdulillah, kebanyakan komen positif. Ramai yang kata faham. Ada yang kata sudah suka dengan subjek aku. Ada yang kata seronok. Moga aku terus memberi yang terbaik untuk mereka. Aku masih belajar, sama seperti mereka.

Masa yang padat begini membuatkan aku tidak punya waktu untuk fikir soal jodoh. Duduk di sekolah yang jauh dari pekan dan kampung, kebarangkalian untuk kenal orang lain itu sangat kecil. Berjumpa dan bergaul dengan komuniti kecil yang sama setiap hari, termasuk hari minggu. Bagaimana agaknya hendak mencari.

"Cikgu bila nak kahwin?"
"Cikgu takde boyfriend lagi ke?"
"Cikgu moga cepat-cepat dapat jodoh."
"Saya tak sabar nak tengok cikgu kahwin."

Soalan begini sudah selalu benar ditanya pelajar.

"Saya tak nak fikir lagi. Buat masa sekarang saya nak fikir tentang pelajar saya sahaja."

Dan itu jawapan aku setiap kali.

Kerana itu memang kebenarannya.

Aku sudah berada di fasa yang aku tahu cinta itu tidak selalunya manis. Jodoh itu bukan bila banyak keserasian yang ada pada kau dan dia. Perkahwinan itu bukan dibina untuk sepuluh tahun sahaja.

Cinta, jodoh dan perkahwinan. Maknanya sangat besar.

Bukan hanya di dunia. Tapi mahu sampai ke syurga.

Kerana itu, selagi hati ini belum bersedia, aku mahu fokus pada kerja. Kerana kerja aku ini kerja yang mulia. Kerana kerja ini sudah buat aku jatuh cinta. Kerana kerja ini akan bawa aku ke syurga, andai aku ikhlas ingin mendapat redha-Nya.

3 pendengar:

Aida Lela said...

akhirnya ada jugak cite baru :)

*insyaALLAH semoga dipertemukan seseorang yang terbaik untuk diri cikgu saffiyah [& saya juga..hihihi]

amin

nunama said...

Semoga kekal dalam redhanya! ^^

ohhh...hepy belated besday Safiyyah!. :D

safiyyah said...

Aida Lela,

amin..thanks masih singgah walaupun lama x update :)

nur,

thanks a lot! ingat jugak ye :D