Sunday, March 17, 2013

082: Semangat

"Cikgu, petang ni kami lawan bola. Cikgu datang tengok ye."
"Kalau saya ada boleh menang ke?"
"Cikgu ada kami semangat. Mesti menang punya. Datang tau."

Waktu itu ada satu perasaan lain dalam diri aku. Aku rasa itu perasaan seorang ibu bila anak-anak minta datang ke hari sukan sekolah. Rasa nak peluk dan cakap kata semangat supaya menang.

Tapi aku tak dapat datang petang itu. Dan pasukan mereka kalah.

"Cikgu petang ni turun hoki tak?"
"Tak tahu lagi. Awak berlatih sendiri pun boleh kan?"
"Tak best lah cikgu takde."

Aku turun lewat. Masih tiada gol dari kedua-dua pasukan. Bila mereka nampak aku sampai...

"Cikgu datang! Main betul-betul!"
"Gol cepat! Cikgu tengok tu!"

Sekelip mata gol 3-2.

Aku senyum melihat semangat mereka.

Dan aku mula sedar, guru itu pengganti ibu bapa. Anak-anak yang berjaya selalunya mempunyai ibu bapa yang selalu menyokong. Dan aku mahu menjadi penyokong kepada kejayaan mereka.

Aku sedar marah itu hanya sia-sia, andai tiada nasihat dan motivasi yang aku berikan.

Mereka masih anak-anak, yang perlu kata-kata semangat dari aku, dari guru-guru.

Moga aku jadi guru yang begitu.

Yang menguatkan, bukan melemahkan.

Yang menaikkan semangat, bukan menjatuhkan.





4 pendengar:

Anonymous said...

I like the helpful info you ρrovidе in
your artiсles. ӏ will bookmaгk your blog
and check agаin here frequently. I'm quite sure I will learn lots of new stuff right here! Good luck for the next!

Also visit my homepage; Same Day Payday Loans

Ana Jannah said...

MasyaALLAH,,,,

~mulianya jiwa seorang pendidik...May Allah rewarded you

:)

AJ Eitschei said...

Safiyyah,

lamanya menghilang. Apa khabarkah, dan ke manakah?

safiyyah said...

Ana jannah, semua pendidik pasti rasa yg sama inshaa Allah :)

Kak AJ, sy tulis entry khas utk menjawab. Hehe